Jeśli zauważyłeś że klienci po prostu przestali kupować to znaczy, że kryzys na dobre zagościł w twojej okolicy. Każda firma jest inna, każda sytuacja jest inna i praktycznie nie ma uniwersalnych rad. Jednak kiedy gospodarka się załamuje i zwiększenie wydatków na reklamę nie przynosi efektów trzeba zastosować bardziej dynamiczne działania. I nie chodzi tutaj o obniżanie cen czy ciągłe promocje… Poznaj 3 niezawodne sposoby na wyjście z kryzysu.

sposoby na wyjście z kryzysu

Zmiana klientów

Zmiana klientów, a w zasadzie znalezienie nowego segmentu klientów może bardzo szybko poprawić sytuację w firmie. Większość firm kieruje swoje reklamy cały czas do grupy tych samych klientów. To są ciągle ci sami klienci o jednakowych cechach demograficznych czy społecznych. Jeśli przestali reagować to najlepiej po prostu zwrócić się do innych osób.

Przeanalizuj drogi jakimi trafiają do ciebie klienci i spróbuj określić profil przykładowego klienta. Następnie zastanów się gdzie możesz znaleźć innych klientów o odmiennych cechach. Poszukaj nowych partnerów, sprawdź gdzie chodzą klienci, zaglądaj do kawiarń, klubów, sklepów. Po takim spacerze szybko przekonasz się, że mimo kryzysu wciąż istnieją miejsca gdzie ludzie wydają pieniądze.

Pamiętaj, że w kryzysie wiele osób traci, ale wielu z nich zaczyna zarabiać. Różne grupy klientów inaczej to odczuwają. Jeśli ktoś zarabiał 3 tys. zł, a teraz nagle dostaje tylko 2 tys. na rękę, to trudno go będzie namówić na wydawanie pieniędzy, ale jeśli osoba zarabiająca przed kryzysem 20 tys. nagle otrzyma mniejsze zarobki o 5 tys. to w dalszym ciągu stać ją będzie na większość twoich usług.

 

Zmiana oferty

Nawet najlepsza oferta kiedyś się znudzi i przestanie być aktualna. Pojawia się konkurencja, zmieniają się upodobania i potrzeby klientów, a ty być może wciąż oferujesz to samo od wielu lat. Pomyśl co zmienić w ofercie i jak ją rozszerzyć.

Firma Apple sprzedawała kiedyś specjalistyczne komputery. Jednak z roku na rok sprzedaż malała, a firma znalazła się na skraju bankructwa. Postanowiono wprowadzić zupełnie nowe produkty, w zasadzie z zupełnie innego segmentu. Dzisiaj komputery stanową zaledwie kilka procent przychodów ze sprzedaży, a miliardy zysków pochodzą z iPadów i iPhonów – produktów które wprowadzono w kryzysowym dla firmy czasie i bez których dzisiaj Apple mogło by nie istnieć.

Nie musisz wymyślać tak przełomowych wynalazków, ale pomysłowa zmiana oferty może okazać się pozytywnym punktem zwrotnym twojego biznesu.

 

Zmiana Unikalnej Propozycji Sprzedaży

Wciąż możesz sprzedawać to samo tym samym klientom, pod warunkiem, że zmienisz priorytety swojej oferty, a klienci odnajdą w niej wartość, którą tak naprawdę potrzebują.

Sieć pizzerii Dominos miała poważne kłopoty na zatłoczonym rynku. W zasadzie na każdym osiedlu można znaleźć lokal oferujący pizzę z dowozem do domu. Każdy zachwalał swoje produkty obiecując najlepszy smak, najwięcej dodatków czy najbardziej wypieczone ciasto. Jednak Dominos zamiast zachwalać swoją pizze komunikowała zupełnie coś innego: „Dostarczamy pizze w 30 minut lub krócej, a jeśli nie – jesz za darmo”. To właśnie była największa potrzeba klientów przy zamawianiu jedzenia na telefon. Nie smak, czy cena, ale dostawa na czas.

Pomyśl jaką tak naprawdę korzyść możesz zaoferować swoim klientom. Jeśli trafisz w dziesiątkę, kryzys nie będzie żadnym problemem.

 

Jest jeszcze jeden sposób na kryzys, którego wiele firm nie docenia…

W każdej firmie istnieje grupa klientów utraconych. Nie więcej niż 20% wszystkich osób które przewija się przez firmę to stali klienci. Reszta to klienci sporadyczni albo osoby, które przestały kupować z rożnych względów. Klient który raz kupił nawiązał już relację z firmą i znacznie łatwiej przekonać go do ponownego zakupu. Większość firm jednak woli uganiać się za nowymi klientami co jest trudne i kosztowne. Wolą wydawać pieniądze na reklamy niż skupić się na tym co mają w zasadzie pod ręką.

Pomyśl – tylko 20% klientów kupuje w miarę regularnie, pozostałe 80% bardzo sporadycznie lub w ogóle. Jeśli zmotywujesz tą większą cześć do ponownego zakupu, twoja sprzedaż może wzrosnąć kilkakrotnie. To tak naprawdę żyła złota. Jednak aby korzystać z tej możliwości należy prowadzić działania budujące relacje z klientami. Baza klientów, gromadzenie informacji, systemy komunikacji, pomysły na dialog z klientem – być może brzmi to dla ciebie zbyt groźnie, jednak zapewniam, że wprowadzenie takiego systemu nie jest trudne. Tworzysz w ten sposób coś w rodzaju rynku wewnętrznego, na który masz bezpośredni wpływ.

Wartościowe relacje z klientami są znacznie trwalsze od standardowych kontaktów, a w okresie kryzysu mogą zapewnić przetrwanie i stałe przychody.

 

Potrzebujesz więcej informacji? Przeczytaj koniecznie:

 

 

 

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


2 KOMENTARZE

  1. Pomimo, że przykłady z tymi wypłatami trochę naciągane, to jednak dobre pomysły i warto się zastanowić nad tymi kwestiami.

Dodaj komentarz