Jak reklamować firmę? Porady pradziadka.

16
18319

reklama

„W nowoczesnych warunkach kupuje się mało, a towar należy sprzedawać. Aby torować drogę dla sprzedaży produktu, należy przebyć dwie przeszkody: ludzką obojętność i konkurencję.”

Tak zaczyna się wydany w 1924 roku poradnik reklamowy. Kiedy znalazłem tę publikację w czeluściach poznańskiej biblioteki byłem przekonany, że czytając ją poznam archaiczne metody reklamy jakie były dobre wiele lat temu, a dzisiaj mogą być jedynie wywołującą uśmiech na twarzy pocztówką z przeszłości. Tymczasem okazało się, że większość porad znakomicie pasuje do dzisiejszych czasów.

 

Jak reklamować firmę?

Porady jakie serwowano naszym dziadkom mogą być z powodzeniem wykorzystane przez współczesnych przedsiębiorców. Jeśli chcesz poprawić swój marketing nie musisz szukać skomplikowanych i technologicznych rozwiązań. Często wystarczy dostosować się do prostych zasad znanych już prawie od stu lat.

 

Najpierw dobry produkt

[quote_box_center]„Skoro pewien towar może być sprzedawany z zyskiem, może być on również z zyskiem reklamowany. Sama jednak reklama nie da powodzenia. Reklama zapewni powodzenie tylko takim firmom, które i bez niej mogą je osiągnąć..”[/quote_box_center]

Święta prawda także dzisiaj. Najpierw zadbaj o dobry produkt czy usługę, odpowiednią obsługę klienta, a dopiero potem zajmij się reklamą. Zanim wydasz złotówkę na reklamę upewnij się, że Twoja oferta satysfakcjonuje klientów. Jeśli to co proponujesz nie podoba się klientom to reklama w niczym nie pomoże, a przysporzy tylko dodatkowe koszty.

Często przedsiębiorcy oferuję niedopracowaną i niewyróżniającą się usługę, zlecają reklamę, po czym nie widząc efektów dochodzą do wniosku, że to reklama nie działa. Zamiast dopracować ofertę szukają nowej formy reklamy i cała sytuacja się powtarza.

 

Potem wybór miejsca

[quote_box_center]„Kupiec handlujący towarami kolonialnymi, nie będzie ogłaszał się w „Przeglądzie technicznym”, a sprzedawca damskiej konfekcji w „Wiadomościach Farmaceutycznych”, to jasne. A jednak spotyka się takie curiosa, co dowodzi, jak mało ludzie zdają sobie sprawę z konieczności odpowiedniego wyboru pisma”[/quote_box_center]

Takie curiosa spotyka się także dzisiaj. To chyba zmora większości małych firm. Ich właściciele reklamują się tam gdzie im łatwiej i wygodniej, a nie koniecznie tam gdzie są ich klienci.

[quote_box_center]„Są dzienniki więcej czytane na wsi, są inne, które rozchodzą się przeważnie w mieście. Są dzienniki czytane przez klasy zamożne, a są inne, które posiadają popularność tylko w sferze drobno-mieszczańskiej czy robotniczej. Jeśli więc chodzi o reklamowanie wysokiego gatunku, to należy wybrać pierwszą kategorię, a drugą obiera się wtedy, skoro trzeba podkreślić taniość.”[/quote_box_center] Najpierw zastanów się gdzie znajdziesz potencjalnych klientów i dopiero tam szukaj możliwości reklamy. Nigdy odwrotnie.

 

Odpowiednia treść

Jeśli masz już miejsce na reklamę to teraz musisz zdecydować co zakomunikować w reklamie. Zastanów się czy kolejna promocja to jest właśnie to czego klient oczekuje. [quote_box_center]„Reklama byłaby rzeczą bardzo łatwą, gdyby każdy kto się nią posługuje, mógł czytać w umyśle publiczności… Bo cała umiejętność reklamy polega na znalezieniu odpowiedniego kontaktu pomiędzy sprzedawcą i nabywcą…. Często bardzo nasi kupcy nie zdają sobie z tego dokładnie sprawy. Reklamują się, nie wiedząc, jakie są życzenia czy pragnienia sfery, do której chcą trafić. Niedoświadczony w reklamie kupiec albo wcale nie orientuje się w tem, na czym polega ten kontakt, albo odnalazłwszy go, operuje złemi środkami…”[/quote_box_center] Analizując reklamy małych firm nie trudno odnieść wrażenie, że są one do siebie bardzo podobne. Mimo że sto lat temu zdecydowanie było mniej reklam niż teraz to i wtedy ostrzegano przed tym problemem. [quote_box_center]„W celu nawiązania kontaktu z publicznością należy używać tematów nowych. Jeżeli któryś z nich był już wyzyskany przedtem, nie jest on nadal dobrym przewodnikiem. Jest starym oklepanym frazesem, niczym więcej. Nie znaczy to wcale, aby swym towarom przypisywać cechy nieistniejące, lub przedstawiać w złem świetle towar konkurencji. Należy jedynie podkreślić te cechy, jakie towar istotnie posiada, a które jeszcze przez nikogo nie były wzmiankowane w reklamie tego samego towaru (…) Tak np. skład apteczny reklamuje swą obsługę, czy też tańsze ceny, a nie towary, bo takie same towary ma każdy inny skład apteczny.”[/quote_box_center]

Tak więc jeśli działasz na konkurencyjnym rynku, zamiast kopiować reklamy innych znajdź coś co odróżni twoją obsługę lub inną kwestie niekoniecznie związaną z samą usługą czy produktem.

 

Na końcu Systematyczność

Kolejny błąd jaki spotykam cały czas to brak systematyczności. Przedsiębiorcy sięgają po reklamę w chwili kiedy zaczynają się kłopoty. Zakładają, że jedna akcja odmieni losy firmy. Tymczasem, aby uzyskać efekt potrzeba czasu i systematycznego kontaktu z klientami.

[quote_box_center]„Stałość reklamy, to znaczy nieustanne powtarzanie jej jest niezbędnym warunkiem powodzenia. Weźmy konkretny przykład. Skład materiałów bławatnych powinien reklamować się stale, polecając publiczności swój towar. W tym celu powinien regularnie, raz czy dwa razy tygodniowo umieszczać niewielkie ogłoszenia o stale zmieniającej się treści, ale od czasu do czasu musi dać ogłoszenie w dużych rozmiarach, anonsujące Sprzedaż Gwiazdkową, Materiały Wiosenne, Jedwabie na suknie wieczorowe, lub Wyprzedaż rabatową.”[/quote_box_center]

 

Najpierw dobry produkt, potem wybór miejsca, odpowiednia treść i na końcu systematyczność. Mimo upływu prawie 100 lat te zasady są jak najbardziej aktualne. Wystarczy że umiejętnie zastosujesz je w praktyce i od razu bijesz na głowę 90% swojej konkurencji.

[quote_box_center]”Bardzo wielu kupców czy przemysłowców reklamuje się przygodnie bez żadnego planu i bez budżetu. Czasami namówi go na ogłoszenie agent, czasami konkurencja mu podda myśl, że trzeba iść za jej przykładem i reklamować się, a czasem sam przychodzi do przekonania, że reklama i dla niego jest pożyteczna. Więc daje od czasu do czasu ogłoszenia, ale bez planu, bez zastanowienia się nad wyborem środków i nad treścią i układem reklamy. Gdyby obliczył to, co wyda na reklamę, to zdziwiłby się, że wydał tak mało w stosunku do swych obrotów. I zrozumiałby wtedy, że osiągnięte rezultaty są w proporcji do uczynionych wysiłków: mała reklama – niewielkie obroty.”[/quote_box_center]

 

Wszystkie cytaty pochodzą z oryginalnego Poradnika Reklamowego opublikowanego w roku 1924 w Spisie gazet i czasopism Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Jak reklamować firmę?

 

16 KOMENTARZE

  1. Reklamę mojej firmy oddałam w ręce agencji Solv, która przeprowadza skuteczne kampanie w internecie i systematycznie optymalizuje stronkę www

  2. Hej,

    Bardzo ciekawy wpis, mój Tata zawsze powtarzał, że w szkołach nie uczą historii po to, by zająć kilka godzin w tygodniu, a teraz jego słowa znajdują potwierdzenie nawet w kwestii reklamy :). Trafiłem tu przypadkiem i być może zostanę na dłużej, nawet biorąc pod uwagę, że na tę chwilę tego typu porady nie są mi potrzebne – ciekawy wpis zawsze zostaje w pamięci na długo.

    PS. Ja bym u siebie na blogu nie pozwalał na tak bezczelną reklamę w komentarzach, z miejsca leciał by ban, bo to psuje wizerunek blogera ;).

    Pozdrawiam,
    Maciek

  3. Idealna reklama tak właśnie powinna wyglądać a sednem jest te ostatnie 5- WARUNKÓW DOBREJ REKLAMY. Zauważmy jednak że aby tak ONA wyglądała to nie zrobi tego jeden człowiek, czyli własciciel małej firmy (choć jest to najbardziej kompetentna osoba) ani też sam grafik komputerowy.
    Potrzebny jest TEAM (zespół profesjonalistów) zaczynając od właściciela poprzez dobrego Copywritera, dobrego grafika oraz wydawcę – marketera . Na koniec i tak Klient sam zwryfikuje poprawność naszego DZIEŁA, oby pozytywnie 🙂
    Pozdrawiam
    Staszek

  4. Dokładnie tak. Opisane metody świetnie sprawdzają się w praktyce. Zwłaszcza systematyczność, powtarzalność + odpowiednie wybranie grupy docelowej. Bardzo dobry tekst.

  5. Nie sposób nie zgodzić się z powyższymi zasadami. Uważam, że dobry produkt/usługa to podstawa. Jeśli stworzymy bubla, wtedy nawet ogromne nakłady na reklamę nic nie dadzą. Klienci, nawet jeśli uda się ich przyciągnąć to do nas nie wrócą. Wybór miejsca również odgrywa ważną rolę. Zwykle początkująca firma nie jest w stanie dokonać właściwego wyboru. Warto więc powierzyć to profesjonalnej agencji reklamowej. Ona nie tylko doradzi, ale też przeprowadzi wszelkie działania. Konieczne jest zarówno określenie budżetu, jak i jego optymalne wykorzystanie. Jeśli chodzi o treść to większość przedsiębiorców jest przekonana, że doskonale poradzi sobie z napisaniem tekstu o charakterze reklamowym. To niestety sprawia, że odbiorcy nie zwracają uwagi na takie teksty. Co do systematyczności bez niej żaden biznes nie osiągnie sukcesu.

  6. Hej, mega ciekawy artykuł. Ja stawiam przede wszystkim na gadżety reklamowe. Klienci uwielbiają kubki, smyczki, breloczki itp. Właśnie kończą mi się zapasy i szukam sprawdzonego dostawcy. Słyszałeś o targach RemaDays? Koło 15 lutego mam zamiar pojechać i ponegocjować z dostawcami, ma być dużo firm, więc może uda się wyhaczyć coś fajnego w dobrych pieniądzach.

  7. Mam pytanie: Chodzi o reklamę firmy produkującej rzemieślniczo meble ze stali i drewna. Meble trafiają głównie do lokali i restauracji typu slowfood. Chciałbym w miejscu przy którym jest sporo lokali postawić stare auto dostawcze – żuka na którym byłby stolik i krzesełka i reklama firmy…cy to dobry pomysł? 😀

    • Pomysł ciekawy, jednak w marketingu b2b skuteczniej jest kontaktować się bezpośrednio z potencjalnymi klientami. Nie ma żadnego problemu, aby zidentyfikować właścicieli lokali i restauracji i uderzyć do nich bezpośrednio proponując spotkanie i prezentację. Z drugiej strony taka stała ekspozycja może być świetnym punktem zaczepienia i z pewnością ułatwi zadanie.

Dodaj komentarz