W tym artykule przedstawiam niezbędne wskazówki przydatne do rozpoczęcia skutecznego marketingu w salonie kosmetycznym. Zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę koniecznie zapoznaj się z tą wiedzą i zastosuj ją w praktyce.

marketing w salonie kosmetycznym

Marketing salonu kosmetycznego

Wydawało by się, że marketing w salonie kosmetycznym będzie taki sam jak w salonie fryzjerskim. W pewnym sensie tak, ale jeśli spojrzymy na charakter usług okazuje się, że są to często dwa zupełnie różne biznesy.

W salonie kosmetycznym mamy przede wszystkim znacznie szerszy zakres możliwości usługowych. Usługi często mają także zupełnie inny charakter jeśli chodzi o proces podejmowania decyzji. Ścięcie czy zafarbowanie włosów to nie to samo co inwazyjny zabieg kosmetyczny. Z racji tego znacznie większą uwagę musimy położyć na budowanie zaufania i odpowiedniego wizerunku specjalisty. To silnie determinuje wybór sposobów promocji i marketingu.

Podstawą jest baza klientów

Nie ważne czy dopiero zaczynasz, czy działasz już od dawna. Baza klientów to najważniejsza rzecz w Twoim biznesie. Baza klientów gromadzi nie tylko dane kontaktowe, ale także wszelkie ważne informacje potrzebne do prawidłowej obsługi (uczulenia, upodobania, choroby itp.). W tym celu przyda się odpowiedni program komputerowy – gromadzenie takich informacji w zeszycie czy pamięci nie sprawdzi się w dłuższej perspektywie. Baza klientów będzie podstawą do dalszych działań promocyjnych.

Kolejny ważny element – strona internetowa

Dla każdej małej firmy strona internetowa to centrum marketingu. Tam umieszczasz wszystkie informacje o firmie i ofercie i tam zwykle lądują wszyscy zainteresowani klienci. To także miejsce budowania wizerunku i zaufania.

Co dokładnie powinna zawierać strona internetowa salonu kosmetycznego znajdziesz się w artykule:

Przeczytaj także artykuł o najczęstszych błędach popełnianych przy zakładaniu strony internetowej:

Materiały reklamowe i identyfikacja

Jeszcze zanim zaczniesz prowadzić jakiekolwiek działania reklamowe przygotuj zestaw identyfikujący firmę. Będzie to przede wszystkim logo, hasło zgrabnie opisujące Twoją specyficzną propozycję, a także wizytówki, ulotki i foldery.

To takie firmowe ubranie wyjściowe. Znasz pewnie takie powiedzenia „jak cię widzą tak cię piszą” albo „pierwsze wrażenie jest najważniejsze”. Tym pierwszym wrażeniem dla klienta będzie właśnie Twoje logo, hasło, wizytówka albo folder. Jeśli nie masz zdolności graficznych to raczej nie kombinuj sam na domowym komputerze. Projekt loga i materiałów lepiej zlecić specjaliście.

Kilka wskazówek co do przygotowania tych materiałów znajdziesz w artykułach:

Reklama zewnętrzna

Bardzo ważnym elementem jest także odpowiednia identyfikacja zewnętrzna. Salon musi być widoczny z daleka. Trzeba zadbać o wyrazisty szyld, a może nawet większy baner czy tablicę reklamową. Świetnym pomysłem są oryginalne potykacze:

Reklama salonu kosmetycznego

Dopiero po przygotowaniu dotychczas wymienionych elementów można wydawać pieniądze na płatną reklamę. Możliwości reklamy jest wiele, ale nie każda z nich przyniesie oczekiwane rezultaty. Zawsze przetestuj dane medium i sprawdź czy to jest dobre dla Twojego biznesu.

Tutaj znajdziesz kilka wskazówek dotyczących najlepszych miejsc na reklamę:

Program edukacji

Jeśli jeszcze o tym nie wiesz to szybko się przekonasz, że efekty reklamy są często bardzo mizerne. Prawda jest taka, że zwykła reklama po prostu nie działa. Przynajmniej nie przy tak małym budżecie jakim dysponuje salon kosmetyczny.

Potrzeba dużej częstotliwości kontaktu z firmą, aby przekonać klienta do zakupu. Pojedyncze reklamy widziane sporadycznie nie dadzą dużych efektów. Sukces można odnieść jedynie stosując cały system budowania zaufania i edukacji klienta. Dajemy reklamę nie po to, aby sprzedać, tylko po to, aby zyskać zgodę klienta na stały kontakt. Dzięki temu mamy szansę przekonać klienta, jak nie teraz to później.

Program motywacji

Zdobycie klienta wcale nie jest oznaką sukcesu. Trzeba pamiętać, że zarabiamy dopiero gdy klient wraca do nas ponownie. Jeśli chcesz mieć stałych klientów warto opracować program motywacyjny, który będzie dawał dodatkowe powody do kolejnych zakupów i budował pozytywne relacje klienta z firmą. Tutaj znajdziesz konkretne wskazówki przydatne do opracowania skutecznego programu lojalnościowego:

Uważaj na grupony

Bardzo kuszącym dla branży kosmetycznej sposobem na nowych klientów są oferty portali zakupów grupowych. Radzę jednak poważnie przemyśleć decyzję o skorzystaniu z takiej oferty. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz poniżej:

 

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


2 KOMENTARZE

  1. Witaj Michał

    Na wstępie dziękuję za wszelkie bardzo fachowe informacje marketingowe.
    Dobrze, że jesteś, dobrze, że jest taka strona 🙂

    Niedawno otworzyłam gabinet masaży ajurwedyjskich i orientalnych. Jestem w trakcie (na początku) pozyskiwania nowych klientów.
    Grupą docelową są osoby zamożne lub świadome masażu- jest to usługa dość specyficzna, nie dla wszystkich dostępna i „oczywista” – wiesz co mam na myśli.

    Może zechciałbyś mi pomóc i udzielić mądrych wskazówek ?
    Będę bardzo wdzięczna.

    P.S. Czytam Twoje artykuły z wielkim zainteresowaniem.

    Pozdrawiam

    Agnieszka Budzyńska

Dodaj komentarz