Projekt lokalu jest pierwszą najważniejszą kwestią jaką trzeba ogarnąć organizując działalność w zakresie usług kosmetycznych lub fryzjerskich. To projekt będzie determinował późniejszy wygląd i charakter salonu, a co za tym idzie odczucia klientów.

Projekt salonu kosmetycznego i fryzjerskiego

W wielu przypadkach udany projekt ułatwia późniejszą działalność i zapewnia sukces na bardzo konkurencyjnym rynku. Błędy w projekcie mogą z drugiej strony stanowić poważną przeszkodę zarówno w codziennej pracy jak i w uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Lokalizacja salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego

Kluczową rolę odgrywa lokalizacja. Te kwestie rozważamy w zasadzie zanim zatrudnimy projektanta.

Lokalizacja salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego jest chyba najważniejszą decyzją jaką podejmujemy przy rozpoczynaniu działalności. Umiejscowienie naszej firmy będzie ważne dla nas i dla naszych klientów. To od lokalizacji zależy jacy klienci i ilu do nas trafi. Trudno określić jednoznacznie która lokalizacja jest lepsza, a która gorsza. Często decyduje intuicja.

Dobra lokalizacja wcale nie musi oznaczać super miejsca w centrum miasta. Z rozmów z właścicielami wynika, że salon może doskonale prosperować również na uboczu lub nawet na peryferiach miasta.

Jednak zawsze lokalizację salonu musi cechować:

  • Łatwy dojazd – klienci nie mogą mieć problemu z dojazdem i odnalezieniem salonu.
  • Widoczność – lokal lub przynajmniej duży baner powinny być widoczne z daleka. Jadąc lub przechodząc ulicą klient powinien szybko zauważyć miejsce do którego się udaje.
  • Miejsce parkingowe – większość klientów będzie przyjeżdżać do ciebie samochodem, brak miejsca parkingowego po prostu to uniemożliwi.

Wielkość salonu

Wielkość salonu będą determinować w zasadzie możliwości finansowe oraz zakres usług jakie planujemy w nim świadczyć. Przeciętna wielkość małego salonu to około 40-50 mkw. W tym sam gabinet zajmie 25 mkw, a pozostała część to poczekalnia, toaleta i pomieszczenia socjalne. Jest to chyba minimalna wielkość. W mniejszym metrażu trudno będzie prowadzić działalność. Na średni salon z kilkoma gabinetami i większym sprzętem musimy przeznaczyć około 100-150 mkw.

Wybierając lokal trzeba sprawdzić czy jest w nim przyłącze do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej bo to będzie konieczne do spełnienia niezbędnych wymagań sanitarnych

Wymagania sanitarne sanepidu

Projekt salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego potrzebny jest nie tylko do przeprowadzenia prac adaptacyjnych, ale także także do uzyskania odpowiedniego pozwolenia od Sanepidu. Przed odbiorem technicznym konieczne jest uzyskanie na dokumencie podpisu rzeczoznawcy ds. sanitarno-higienicznych i przedstawienie go w miejscowym sanepidzie. Jeśli wszystko jest ok, pracownicy sanepidu pojawią się na odbiorze lokalu. Gdy odbiór zostanie przyjęty nasz lokal zostanie objęty nadzorem sanitarnym. Kontrolerzy będą mogli pojawiać się w nim co jakiś czas w celu przeprowadzania standardowych kontroli.

Warunki jakie musi spełnić lokal, aby uzyskał pozwolenie sanepidu określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z 17 lutego 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakimi powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej.

Rozmieszczenie pomieszczeń

Z mojego doświadczenia wiem, że to nie wielkość lokalu jest najważniejsza. Sukces można odnieść nawet na bardzo małej powierzchni. To co się liczy to inteligentne zagospodarowanie przestrzeni. Wykorzystaj ją dobrze pamiętając o kliencie. To on ma się dobrze czuć w tym miejscu.

Z pewnością wszelkie aspekty projektu bardzo dobrze przedstawi projektant, jednaj jeśli miałbym dać jedną radę z tego zakresu, która ma duże znaczenie marketingowe to zwróciłbym szczególną uwagę na poczekalnię. W wielu salonach szczególnie tych mniejszych na poczekalnię przeznacza się bardzo mało miejsca. Często jednak te kilka czy kilkanaście minut oczekiwania na zabieg determinuje całościowy odbiór firmy przez klienta.

Zauważyłem, że w salonach z dużą poczekalnią, w której można było zaaranżować odpowiedni nastrojowy klimat, klienci byli bardziej zadowoleni bez względu na charakter usług. Po prostu dostają w gratisie dodatkowy bonus postaci chwili relaksu, podobnie jak w przytulnej kawiarni.

Dlatego jeśli tylko się da zagospodaruj odpowiednio dużo miejsca na strefę oczekiwania i odpoczynku, gdzie klienci będą mogli chwilę odetchnąć, napić się dobrej kawy, poczytać czy porozmawiać, a z pewnością następnym razem chętniej skorzystają z twoich usług.

 

 

Dodaj komentarz