reklama firmy

Przez ponad rok spontanicznie pytałem przedsiębiorców co działa najlepiej, a co najgorzej w reklamie firmy. Zebrałem kilkaset odpowiedzi z których można wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski. Oto wyniki moich badań „Reklama Firmy Lokalnej”.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie sposoby reklamy działają, a jakie nie działają w zdobywaniu klientów dla małej, firmy lokalnej?
  • Jak znaleźć idealne sposoby reklamy dla swojej firmy?
  • Jakich działań reklamowych kategorycznie musisz się wystrzegać?
  • Jakie pomysły na zdobywanie klientów warto wprowadzić w firmie jak najszybciej?

Na początku wymienię działania które przynosiły najgorsze efekty w promowaniu lokalnej firmy:

Co nie działa w reklamie lokalnej firmy

Reklama w Panoramie Firm

„nie trafiło do właściwego klienta„
„archaizm, kompletna klapa”

Dziwi mnie to, że wciąż przedsiębiorcy dają się namówić na kosztowe reklamy w tego typu wydawnictwach. Rzeczywiście to jest już pewien archaizm i dzisiaj zupełnie inaczej szukamy usług i firm. Dlaczego więc w dalszym ciągu ludzie wydają na to pieniądze? Panorama Firm ma bardzo dobrych handlowców, którzy przez telefon potrafią namówić nieświadomego przedsiębiorce na zakup reklamy. Warto więc poznać sposoby na nowoczesny i skuteczny marketing i świadomie podejmować decyzje nie dając się wpuszczać w maliny.

Reklama w radio

„nikt już tego nie słucha”
„tydzień emisji reklam i żadnego klienta”

Czy nikt nie słucha radia to może nie jest takie pewne skoro stacje radiowe wciąż funkcjonują, ale pewne jest, że przygotowanie skutecznej kampanii radiowej dla małej, lokalnej firmy może być trudne i w wielu przypadkach nie będzie to idealny sposób na promocję.

Reklama na telebimie

„zero odzewu na miesiąc wyświetlania”
„Zbyt ogólnikowa reklama i jak okularnik nie miał na sobie okularów, to raczej niewiele zobaczył.”

Z telebimami jest tak, że jeśli my je zauważmy to myślimy, że każdy inny też zwróci na nie uwagę. W rzeczywistości może być zupełnie inaczej i nasze reklamy przejdą bez echa.

Banery reklamowe

„klient docelowy idąc ulicą nie myśli o naszych produktach”
„nie ma możliwości sprawdzenia efektu”
„niestety u nas w mieście jest tego pełno i ludzie mają już dość”

To fakt – ludzie idący ulicą nie myślą o naszych usługach czy produktach, ale tyczy się to każdego rodzaju reklamy. Klienci myślą przeważnie tylko o swoich problemach. A z banerami jest tak jak z telebimami – to że my zwracamy na nie uwagę nie znaczy że zrobi to ktoś inny.

Reklamy w gazetach

„tylko dostęp do pewnej grupy wiekowej”
„brak zaufania i rozpoznawalności marki”
„chłodny przekaz, brak grupy docelowej”
„być może ludzie nie czytają gazet”

Być może ludzie nie czytają gazet, a być może czytają je nie te osoby których potrzebujesz. Z gazetami jest jak z radiem – pojedyncze reklamy przejdę bez echa, do efektu potrzebna jest pełna kampania, która połączy różne sposoby interakcji z klientem. Jeśli nie wiesz jak to zrobić – nie kupuj reklam w gazetach bo stracisz pieniądze.

Mailing

„jakakolwiek próba zawsze kończyła się tak samo – grochem o ścianę”
„mailing do 1000 firm….brak jakiegokolwiek odgłosu”
„brak odzewu na newslettery, brak kontaktu, tylko suchy mail”

Jeśli nie wiesz co, jak i komu wysyłać to mailing nie zadziała. Musisz poznać sposoby budowania relacji poprzez maila – bez tego stracisz tylko czas i pieniądze.

Strona www

„Klapą jest też tworzenie stron www czy też profili na FB, kiedy nie idzie za tym skuteczna kampania reklamowa.”

Dokładnie – sama strona internetowa nie przyciągnie klientów – trzeba stworzyć pełen proces który uwzględni liczne źródła ruchu i sposób na przekonanie odwiedzających stronę do wizyty w firmie.

Roznoszenie i rozdawanie ulotek

„ulotki to świstek papieru, którym można palić w piecu, nikt nie lubi ulotek”
„ulotka ląduje w śmietniku nim ktokolwiek zdąży na nią spojrzeć”
„ludzie nas nie znają i i ulotki lądują w pierwszym koszu”
„nietrafienie do klienta docelowego, zły kolportaż”
„w blokach stoją specjalne kartony/śmietniki do wyrzucania ulotek, pieniądze wyrzucone w błoto przynajmniej w mojej branży”
„oferta kierowana do każdego tym samym nikogo”

To już sami ankietowani odpowiedzieli sobie dlaczego to nie działa. Ulotki wrzucane do skrzynek i wciskane ludziom na ulicy są najczęściej od razu wyrzucane do kosza.

Reklama na Facebooku

„najprawdopodobniej były źle skomponowane i był źle ustawiony target”
„nikt nie lubi firm na FB”
„promocja lokalu przez wrzucanie do sieci zwyczajnych grafik z informacją, zabrakło ciekawej grafiki, przyciągającej wzrok, fajnego tekstu”
„Facebook działał bez zarzutu przed zmianami. Teraz jest beznadziejnie z dotarciem do klienta”

Kiedyś było znacznie łatwiej. Teraz konkurencja jest tak duża że Facebook ogranicza pokazywanie nie tylko postów, ale i reklam za które płacisz. Jeśli chcesz skutecznie działać na Facebooku musisz poznać sposoby na tworzenie atrakcyjnych reklam.

Reklamy Google Adwords

„brak doświadczenia”
„Trudno mi powiedzieć”
„klikają i nawet zapytań nie wysyłają”
„Czemu? Nie wiem!”

No właśnie – klikają i nawet zapytań nie wysyłają – reklamy AdWords muszą być powiązane z całym procesem pozyskiwania kontaktów i zamieniania zainteresowanych osób w klientów, bez tego będziesz płacić za kliki bez widocznych efektów.

To właśnie są najczęściej stosowane metody promocji w małych, polskich firmach, które przynoszą najgorsze efekty:

Co nie działa?Co działa?
Panorama Firm
Reklama w radio
Reklama na telebimie
Banery reklamowe
Reklamy w gazetach
Mailing
Strona www
Roznoszenie ulotek
Reklama na Facebooku
Google AdWords

Co to w takim razie działa i przynosi efekty w postaci nowych klientów? Czas na pozytywne efekty:

Co działa w reklamie lokalnej firmy

Polecenia

„Świadczymy usługi na bardzo wysokim poziomie i to procentuje.”
„Polecenie bezpośrednio z ust do ust. Najbardziej wiarygodne, taki klient nie pytał o kwotę tylko o wolny termin.”
„Nagrody dla klientów za rekomendacje – wsparcie naturalnego marketingu szeptanego powodem jest zaufanie między polecającym a potencjalnym klientem.”
„System poleceń, klient przyjdzie szybciej do miejsca, które już sprawdzili jego znajomi.”
„Najbardziej działa u mnie jeśli zachęcę do polecania i osoba polecająca otrzyma prezent.”

Poczta pantoflowa działa najlepiej, ale zadziała jeszcze lepiej jeśli wspomożesz ją oferując klientom gotowe zaproszenie dla znajomych i nagrody za ich aktywność.

Pakiety startowe

„Niski w kosztach całkowicie bezpłatny zabieg na otwarcie. Momentalnie w bazie pojawiło się 50 nowych klientów. Z czego połowa przychodzi już teraz systematycznie. Wszystko się zwróciło, a przez miesiąc było o nas głośno w okolicy.”
„Pakiet na start dla nowych klientów czyli zabieg o wartości np 200 zł w cenie 160 zł lub podobne oczywiście do wykorzystania z ulotką.”
„Sprzedaż usługi połączona z gratisem . Ludzie lubią czuć że coś zyskali.”

Czy stosujesz ofertę startową dla nowych klientów? Firmy które je stosują maja nawet 45% więcej nowych klientów każdego miesiąca!

Program lojalnościowy

„Działa, gdyż wizja co piątej wizyty z „rabatem” przyciąga klientkę do skorzystania z usługi.”
„Najlepiej działały u mnie programy lojalnościowe za polecenie osoby, bądź wykonanie x usług klient dostawał coś w prezencie. Ma to efektywność u większości klientów poprzez poczucie odwzajemnienia się.”

Dobry program lojalnościowy to nie tylko sposób na zmotywowanie klienta do powrotu, ale także sposób na zdobycie nowych klientów. Taka wartość dodana do usługi będzie dla klienta dodatkowym argumentem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Baner

„Baner w ruchliwym miejscu.”
„Baner należy zmieniać co jakiś czas, żeby się nie opatrzył.”
„Dużo zyskiwałam również kiedy lokal był przy jednej z głównych ulic witryny były duże i duży kaseton reklamowy.”

Z banerami jest jak z nieruchomościami – liczy się lokalizacja. Jeśli znajdziesz idealną lokalizację na baner możesz dzięki temu dotrzeć do nowych klientów.

Reklama w gazecie

„zauważyłam że jeśli daję reklamę ze zdjęciami przed i po jest największe zainteresowanie”

Pokazanie efektu usługi to najlepszy sposób zwrócenia uwagi pod warunkiem, że reklamę zobaczą osoby z twojej grupy docelowej.

Mailing i newslettery

„Sprzedaję drogi produkt i zanim klient się zdecyduje musi zostać poinformowany „z czym to się je.”

Nie ma lepszego sposobu na budowanie relacji z klientami niż mailing – jest powszechnie stosowany, niedrogi i bardzo łatwy w zastosowaniu. Jednak żeby go stosować musisz mieć bazę klientów potencjalnych.

Strona www i pozycjonowanie

„prowadzenie bloga eksperckiego – internauci widzieli, że znam się na swojej branży”
„Mam dobrze wypozycjonowaną stronę internetową wielu moich klientów szuka usług właśnie w ten sposób.”

Strona internetowa to podstawa – jednak jej skuteczność uzależniona jest nie tylko o jej jakości, ale także od działań które sprowadzają na nią potencjalnych klientów.

Ulotki

„Dobrze zaprojektowane ulotki – moi klienci najczęściej poprzez to działanie kontaktują się ze mną.” „Uważam, że główną rolę w tym odgrywa wygląd graficzny.”
„Rozdaję ulotki w kawiarni – Dogadałem się z kelnerkami na dużą zniżkę na pierwszy zabieg i nie dość że przychodzą do nas teraz kelnerki to również osoby z kawiarni.”
„Ulotki były najlepszą formą reklamy. Zainteresowani klienci sami brali je z miejsc widocznych (miejsce przy kasie w sklepie z biżuterią itp.).”
„ulotki – bo były dobrze napisane”

Recepta na ten sposób zdobywania klientów jest bardzo prosta – trzeba dobrze zredagować ulotki i zostawiać je w dobrze dobranych miejscach.

Facebook

„szerokie możliwości targetowania grupy docelowej”
„oglądają nasze prace, czytają opinie, poradniki, opisy”
„Poprzez polubienia/udostępnienia osób, które polubiły nasz FP dociera do większej liczby osób.”
„wrzucenie filmu do sieci o robieniu pizzy w lokalu – klient widzi ruch, wesołą muzykę w tle, coś się dzieje, widzi prawdziwość tego co sprzedajemy”
„pewnie dlatego, że dużo ludzi korzysta z Facebooka, co przekłada się na liczbę klientów”

Facebook to miejsce gdzie znajdziesz najwięcej potencjalnych klientów – jeśli tylko wiesz jak reklamować się na Facebooku to zarobisz mnóstwo pieniędzy!

Google AdWords

„szybka dostępność reklamy”
„dostępność kiedy klient potrzebuje”
„najwięcej wejść na stronę mam właśnie z Google”

Jeśli ktokolwiek szuka jakiejś usługi wchodzi na Google. Nie ma obecnie drugiego takiego miejsca.

To są właśnie najczęściej stosowane formy reklamy, które przynoszą najwięcej korzyści.Zestawmy teraz razem te działające i niedziałające sposoby:

Co nie działa?Co działa?
Panorama FirmPolecenia
Reklama w radioPakiety startowe
Reklama na telebimieProgram lojalnościowy
Banery reklamowebanery reklamowe
Reklamy w gazetachReklamy w gazetach
MailingMailing
Strona wwwStrona www i pozycjonowanie
Roznoszenie ulotekUlotki
Reklama na FacebookuReklama na Facebooku
Google AdWordsGoogle AdWords

Czy zauważasz już coś ciekawego? Te same metody reklamy firmy raz działają, a raz nie działają? Jedni przedsiębiorcy uważają że banery, reklama w gazetach, mailing, ulotki, Facebook i AdWords nie przynoszą żadnych efektów, a anni twierdzą zupełnie przeciwnie.

Dlaczego tak się dzieje?

Po części odpowiedziałem na te pytanie – trzeba wiedzieć w jaki sposób przygotować skuteczną reklamę. Dobra reklama firmy może zadziałać, ale nie musi – jednak źle przygotowana na pewno nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeśli nie masz tak rozległej wiedzy żeby ocenić każdy nowy pomysł to warto chociaż żebyś mógł zweryfikować czy dana metoda jest odpowiednia dla małej lokalnej firmy.

Idealna reklama firmy lokalnej

Idealny sposób reklamy dla małej firmy musi spełniać trzy główne kryteria:

Po pierwsze: możliwość dokładnego targetowanie

Reklama firmy musi trafiać do odpowiedniej grupy ludzi z najbliższej okolicy skłonnej zakupić twoje usługi. Jeśli wynajmiesz bilbord przy drodze przejazdowej to większość kierowców nawet się nie zatrzyma w pobliżu bo tylko przejeżdża przez miasto. Jeśli dasz reklamę w gazecie, która ukazuje się w całym województwie to większość czytelników i tak nie skorzysta z usługi. Musisz mieć możliwość dokładnego kierowania reklamą do określonych osób.

Po drugie: możliwość mierzenia efektów

Reklama firmy musi być mierzalna to znaczy musisz mieć możliwość szybkiej oceny skuteczności w postaci odpowiedzi na proste pytanie – czy dana reklama sprowadza klientów do firmy czy nie?

Po trzecie: możliwość elastycznego ustalania budżetu

Reklama dla małej firmy musi być tania. Musisz mieć możliwość elastycznego określania kosztów reklamy. Zaczynasz od małych kwot i jeśli widzisz efekt to zwiększasz wydatki. Zamawiając reklamę w radio musisz od razu wykupić całą kampanię za kilka tysięcy złotych i jeśli okaże się, że to nie działa to może być już za późno bo te kilka tysięcy wyczerpie cały budżet reklamowy na miesiąc albo i więcej.

Teraz spójrz na naszą tabelę. Jeśli zastosujemy te trzy kryteria to pozostaną nam trzy sposoby reklamy które je spełniają: ulotki, reklama na Facebooku i Google AdWords.

Tylko te trzy sposoby możemy bezpośrednio skierować do ludzi z najbliższej okolicy, możemy dokładnie mierzyć efektywność tych sposobów i w końcu wszystkie te trzy sposoby są niedrogie, możemy zacząć od małych kwot i zwiększać wydatki kiedy widać efekty.

Reklama firmy – zalecenia:

  • ogranicz całkowicie wydatki na Panoramę firm czy telebimy
  • nie porywaj się na reklamę w radio i w gazetach jeśli nie masz w tym doświadczenia, odpowiedniej wiedzy i budżetu
  • poważnie rozważ wprowadzenie systemu poleceń, oferty startowej i programu lojalnościowego – to powinno stale działać w twojej firmie
  • jednak masowy przypływ nowych klientów należy powierzyć formom reklamy, które trafiają dokładnie w grupę docelową, można je mierzyć i można stopniowo zwiększać ich budżet – to możesz zrobić za pomocą ulotek, Facebooka i AdWords.

Jeśli chcesz zaliczać się do tej grupy przedsiębiorców, którzy uzyskują dobre efekty stosując te formy reklamy to koniecznie pozyskaj wiedzę jak robić skuteczne kampanie ulotkowe oraz na Facebookowe i AdWords. Tutaj znajdziesz dokładne instrukcje: Instrukcje kampanii ulotkowej, Facebookowej i Adwords

 

 

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


Dodaj komentarz