Reklama salonu kosmetycznego wcale nie musi być trudna, pod warunkiem, że wiesz co działa, a co nie. 

reklama salonu kosmetycznego

Reklama salonu kosmetycznego

Przeprowadziłem ostatnio badania ankietowe na temat sposobów promocji gabinetu kosmetycznego. Pytałem, jakie sposoby reklamy działają, a jakie nie przynoszą efektów. Wnioski z badań pozwolą Ci zredukować wydatki na nieefektywne formy reklamy i skupić się na tych najbardziej skutecznych. Najczęściej stosowanymi formami promocji w gabinetach, które brały udział w badaniu są: banery, ulotki, reklamy w prasie, reklamy w Internecie, reklama w panoramie firm, zabiegi próbne, reklama na telebimie, plakaty, targi i pokazy, rabaty na zabiegi, pozycjonowanie strony www.

Co działa najgorzej?

Panorama Firm

Wszyscy ankietowani, którzy stosowali reklamę w Panoramie Firm stwierdzili, że nie przynosi ona żadnych efektów. Nic dziwnego. Książkowe wydanie PF to relikt przeszłości. Dzisiaj każdy szuka ofert w Internecie. Wydawanie pieniędzy na reklamę w książkach telefonicznych to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zdecydowanie odradzam.

Reklama w prasie

Na drugim miejscu nieskuteczności uplasowały się reklamy w prasie. Generalnie reklama prasowa nie jest zła, jednak trudno zrobić dobrą kampanię dla lokalnego gabinetu. Taka reklama musi być odpowiednio zredagowana i przygotowana. Nie bez znaczenia jest też wybór gazety. Największym minusem reklam prasowych jest ich wysoka cena i duże rozproszenie targetu. Płacimy dużo i docieramy do bardzo szerokiej grupy odbiorców, która wcale nie musi pokrywać się z grupą docelowa klientów gabinetu. Jeśli nie wynegocjowałeś atrakcyjnej ceny odpuść sobie reklamę w gazetach. To jest zbyt drogie i nieprecyzyjne narzędzie promocji.

Telebimy

Dużą popularność zdobywają ostatnio wielkie kolorowe telebimy umieszczane w ruchliwych miejscach miast. Wydawałoby się, że to idealna promocja – krzykliwa i widoczna. Trudno jej nie zauważyć przejeżdżając samochodem lub przechodząc obok. Jednak jest ona zupełnie nieskuteczna. Kto ma czas i ochotę oglądać reklamy spiesząc się na spotkanie lub do pracy? Trudno w ten sposób zapamiętać szerszy komunikat wraz z numerem telefonu i adresem. To dobre dla dużych firm, które promują swoją markę, ale dla lokalnego gabinetu to strata pieniędzy.

Plakaty

Podobną funkcję, co telebimy spełniają plakaty. Są jednak znacznie mniej widoczne. Akcja plakatowa odniesie sukces, jeśli zaplakatujesz całe miasto ogromnymi plakatami. To jednak może być gigantyczny wydatek. Pojedyncze plakaty w różnych miejscach będą niezauważalne w morzu innych reklam. Warto jednak zainwestować w atrakcyjną reklamę zewnętrzna w bezpośredniej bliskości gabinetu.

Reklama banerowa w Internecie

Na samym początku wspomniałem, że teraz ludzie przeszukują Internet w celu znalezienia usług dla siebie. Dlaczego więc reklama banerowa nie działa? Siłą Internetu jest to, że użytkownicy sami dokonują wyboru tego, co czytają. Banery działają na przekór temu prawu. Czytam artykuł na temat gospodarki a tu nagle wyskakuje baner salonu kosmetycznego. Hola, hola… jeśli zechce to sam odszukam informacje o salonach, a stronę z wyskakującymi banerami po prostu wyłączam. Reklamy banerowe skutkują tylko przy dużych budżetach, które dla gabinetów są poza zasięgiem.

 

Różnie z tym bywa

Kolejna grupa działań to takie, które w pewnych przypadkach działały bardzo słabo, a w innych doskonale.

Ulotki

Moim zdaniem jest to doskonały sposób promocji. Zalety ulotek to przede wszystkim możliwość dokładnego targetowania. Jeśli znasz już swoich docelowych klientów, wiesz kim są, czym się zajmują, co robią po pracy itp. to dzięki tym informacjom możesz dokładnie sprecyzować miejsca dystrybucji ulotek i w ten sposób dotrzeć do tych osób których szukasz. Akcje ulotkowe są także niedrogie, to kolejny atut. Dlaczego więc w wielu firmach to nie działa? Wszystko zależy od samej ulotki i sposobu dystrybucja. Ulotka powinna być odpowiednio zaprojektowana, a miejsca i sposób ekspozycji starannie dobrany. Jeśli rozdajesz ulotki na ulicy przypadkowym przechodniom nie licz na duże efekty!

Rabaty

Rabaty i obniżki cen zawsze wzbudzają zainteresowanie. Jednak czasami, co za dużo to nie zdrowo. Zbyt częste i zbyt duże przeceny przyzwyczajają klienta do niskich cen, który już więcej nie zaakceptuje normalnej ceny. Stąd taka słaba skuteczność akcji typu Grupon. Mimo dużego zainteresowania nowych klientów nie przekłada się to na wzrost przychodów w dłuższym okresie. Rabaty należy stosować z wyczuciem i ostrożnie. Buduj coś w rodzaju systemu lojalnościowego. Staraj się raczej nagradzać klientów niż zachęcać za wszelką cenę obniżając drastycznie swoją marżę.

Targi i pokazy

Doskonały sposób do zaprezentowania swojej oferty i poznania nowych klientów. Jednak także tutaj zarówno forma prezentacji jak i dobór miejsca ma kluczowe znaczenie.

 

Co działa najlepiej?

Prawie wszyscy jednogłośnie wskazali na Internet, a którym za chwilę. Najpierw jednak przytoczę słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę, Pokaż mi, a zapamiętam, Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Te słowa najlepiej oddają ideę zabiegów pokazowych, które prawie zawsze skutkują wzrostem przychodów.

Zabiegi próbne

Możliwość doświadczenia to najlepsza forma przekazywania wiedzy. W tym przypadku jest to wiedza o salonie, zabiegu i jego skuteczności. Testowy zabieg czy to w formie darmowego zaproszenia lub specjalna wersja zabiegu sprzedawana w niskiej cenie eliminuje ryzyko klienta i sprawia, że wizyta w gabinecie szybko staje się faktem. Powrót do salonu, w którym już się było jest znacznie łatwiejszy niż wyprawa do zupełnie nowego miejsca.

Internet

.. to potęga! Wszystkie poprawne działania związane z reklamą internetową przynoszą dobre efekty. Na początek musisz mieć poprawnie zbudowaną stronę. Jeśli to zrobiłeś zarówno pozycjonowanie jak i płatne linki AdWords przyprowadzać będą do Twojej recepcji nowych klientów. Co najważniejsze, przy tego typu reklamie możesz dowolnie ustalać wysokość wydatków. Nawet 500 zł wydane na kampanie AdWords skutkować będzie nowymi kontaktami.

 

Jaki z tego morał?

Jeśli jeszcze nie stosujesz reklamy internetowej zacznij pozycjonować swoją stronę. Rozważ udział w kampanii Adwords lub zakup mailingu. To naprawdę działa! Jeśli płacisz za reklamy prasowe, a narzekasz na brak klientów od razu z tego zrezygnuj. Nie inwestuj w wynalazki typu telebimy itp. Popracuj nad projektem ulotek i starannie wybierz miejsca dystrybucji. W kolejnych artykułach będę przedstawiał konkretne pomysły i instrukcje na skuteczną reklamę oraz poprawę efektywności innych działań reklamowych, które przynoszą największe zyski w gabinetach kosmetycznych.

Nie zapomnij napisać swojego komentarza. Możesz zadać także pytanie lub opisać swój problem związany z marketingiem i sprzedażą – na pewno odpowiem.

Potrzebujesz dodatkowych informacji? Przeczytaj koniecznie:

 

Potrzebujesz więcej klientów, sprawdź:

 

33 KOMENTARZE

  1. Dziękuję za trafne spostrzeżenia dotyczące reklamowania firm,to co p[rzeczytałem w meilu uświadamia mi, że do tej pory pieniądze które wydawałem na reklamy prasowe nie przynosiły mi żadnej poprawy finansowej w mojej działalności.Zacząłem więc pozycjonować swoja stronę internetową, a także zamierzam skorzystać z Pańskiej rady i pójść w kierunku innych być może bardziej skutecznych form reklamy.Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Władysław.

  2. Nasze doświadczenie jest podobne, także wydawaliśmy pięniądze na nieskuteczną reklamę. Dziękujemy za artykuł i trafne uwagi, które pozwolą nam lepiej działać.
    Pozdrawiamy

  3. Od początku działania Groupona zastanawiam się jak może się opłacać gabinetom kosmetycznym oferowanie nawet ponad 90 procentowego rabatu. Przecież to jakaś paranoja!Klienci są pewnie zachwyceni, ale nie sądzę, żeby wrócili do gabinetu, który kiedyś wróci do ceny wyjściowej zabiegu. A jak się poczują klienci ,którzy płacili za tę usługę pełną wartość?A co pomyślą ci, którzy będą musieli zapłacić po promocji pełną cenę, czy nie poszukają innego gabinetu z nową promocją?Ja bym tak zrobiła!
    Dlatego zgadzam się z Panem,że obniżanie ceny usługi jest najgorszym ze sposobów promocji.

    • Zysk z oferty wystawionej na Gruponie nie jest pewny ale na pewno zależy od tego jak się do tego przygotujemy. Zabiegi wykonane dla klientek Grupona nie przyniosły nam wielkiego zysku i takie były nasze oczekiwania natomiast zarobiliśmy na sprzedanych karnetach na ten sam zabieg. Strategia warta przemyślenia.

  4. Działania Gruopona przeważnie nie są opłacalne dla gabinetu kosmetycznego. Opłacalne są z pewnością dla samego Groupona;)Klienci z Gruopona to są klienci Grupona, a nie gabinetu. I w 99% przypadków zawsze tak zostaje bo już na drugi dzień mają na mailu ofertę z 70% obniżką z gabinetu na sąsiedniej ulicy. O Gruoponie napiszę szerzej w kolejnym artykule.

  5. To prawda reklama w gruponie jest złudna a nawet grozi stratą starych klientów .Właśnie ja rezygnuję z mojego gabinetu dla tego że moja kosmetyczka nie ma dla mnie czasu bo musi teraz przez miesiąc obsłużyć klientów ,którzy zapełnili jej czas nie dając zysku ,bo robią zabiegi u niej prawie za darmo .A ja stała klientka idę do konkurencji ,która nie dała się złapac w siec grupona i przyjmie mnie chętnie .Nie wiem czy wrócę do poprzedniczki .Może wybierze następnym razem stilago czy jeszcze coś innego ,a może ….zbankrutuje ,bo nie będzie miała zysku .

  6. Reklama w internecie to nie tylko banery i kampanie AdWords. Nie można zapomnieć o wpisaniu salonu do katalogu firm. Dobry katalog ma wyszukiwarkę branżową i regionalną, dzięki temu reklama internetowa ma zasięg zarówno lokalny jak i ogólnopolski.

  7. Najdziwniejsze jest jednak to, jak gabinety / salony / spa bronią się przed reklamą. Pracuję dla portalu, który oferuje darmową roczną promocję, jest już dobrze wypozycjonowany itd. A jednak kiedy dzwonię z propozycję ludzie traktują mnie jak intruza. Dlaczego? A wieczorem może zasypiają z myślą „co zrobić, żeby było wiecej klientów”. Gdzie jest w tym logika :/

    • bo takich jak pani dzwoni do nas 10 osób dziennie i każda oferuje magiczne sposoby. Nawet was już nie słuchamy bo spamujecie nam czas i ucho. Jak będziecie dobrzy czyt. skuteczni sami was znajdziemy!

  8. Moim zdaniem obecnie trzeba kłaść nacisk przede wszystkim na reklamę w Internecie – własna strona internetowa + pozycjonowanie mogą przynieść bardzo dobre efekty. Warto też stosować tradycyjne formy reklamy jak ulotki, wizytówki. Słusznie podsumowano tu niektóre metody reklamy jako nieskuteczne.

  9. W tego typu usługach najbardziej skuteczną formą reklamy nadal jest po prostu zadowolony klient. Szczególnie w mniejszych miejscowościach. Liczy się nie tylko jakość usług ale też jakość kontaktu: wysłuchanie, pomoc w rozwiązaniu problemu i prawdziwe zainteresowanie. Mam czasami wątpliwości co do obsługi posprzedażowej. Czy wysłanie klientce smsa z podziękowaniem za wizytę i zaproszeniem jej ponownie nie będzie odbierane jako nachalność? Bo wysłanie przypomnienia o terminie przed następną wizytą lub o promocjach jest mile widziane.

  10. Ja dopiero zaczynam swoja działalność z mobilnym gabinetem kosmetycznym. Darmowe zabiegi na które zaprosiłam kilka osób póki co są inwestycją, jednak już widzę, że przyniosły oczekiwane efekty 🙂 Klientki zapisują się na następne terminy oraz opowiadają o mnie swoim znajomym – poczta pantoflowa najlepszą reklamą ! 🙂 Przecież nikt nie pójdzie na zabieg do „nowej” skoro ma już swoją sprawdzoną kosmetolożkę, chyba że koleżanka korzystała z jej usług i poleca 🙂

  11. Od niedawna prowadzę swój salon kosmetyczny i rzeczywiście, z niektórymi elementami powyżej mogę się zgodzić. Panorama Firm jest nieskuteczna, reklama w gazecie też niekoniecznie. Do tej pory najlepiej u mnie sprawdziły się ulotki (profesjonalny kolportaż) oraz reklama AdWords poprowadzona przez profesjonalistę. 🙂

  12. Dobry tekst. Dzięki!

    Internet to podstawa w dzisiejszych czasach, ale nie tylko Adwordsy. Email martketing czyli wysyłka mailingu do osób, które odwiedziły nasz lokal też się świetnie sprawdza. Dlatego ważne jest pozyskanie adresu email. Tylko jak go zdobyć?

    Warta polecenia jest aplikacja na tablet Freshform dostępna na iPady oraz tablety z Androidem. Czyni ona z tabletu formularz zapisu na newsletter, który możemy sobie spersonalizować (teksty, czcionki, kolory, zdjecie w tle…) Następnie możemy słać do naszych klientów newslettery ze specialnymi akcjami promocyjnymi, oferty ograniczenoe czasowo, informacje o ważnych wydarzeniach, etc.

    Dobrze jest się od czasu do czasu przypomnieć naszym klientom i zachęcić ich do powrotu 😉

  13. Artykuł mi bardzo pomógł. Jedyne co budzi moją lekką wątpliwość to zabiegi próbne. Znam kobiety które są łowcami takich zabiegów. Ja sama kiedyś byłam na takim zabiegu fryzjerskim i okazało się było marnie. Z jednej strony fajnie, bo można mniej zapłacić a z drugiej strony to zawsze budzi moją wątpliwość bo wychodzę z założenia że dobry salon (podejście do klienta, profesjonalizm, wiedza) zawsze się same obronią.
    Pozdrawiam

  14. Zupełnie przypadkiem wpadłam na tą stronę, ale cieszę się, źe na nią trafiłam. Niestety sama wpakowałam się w panoramę firm i nie przynosi źadnych efektów, a niestety jeszcze pół roku muszę się z nimi bujać i opłacać. Szkoda, źe wcześniej nie trafiłam, bo bym nie dała się w panoramę wmanewrować. 🙁

  15. Kolejny bardzo dobry I ciekawy artykuł. Cieszę się, że trafiłam na tą stronę I mogę szukac tutaj inspiracji. Planujemy otwarcie salonu sukien ślubnych I wciąż brakuje nam pomysłu na to jak zabrac się za reklamę od podstaw a tutaj za każdym razem znajduje przydatne wskazówki. Tak samo jak raport „Rozkręc Facebooka”. Krótki, zwięzły I bardzo przydatny. Pomaga uświadomic sobie wszystkie błędy jakie się popełniało I podpowiada jak działac, by odnieśc sukces.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Kamila

  16. Fajnie, że trafiłem na Pana stronę (na FB). Niestety większość propozycji w naszym gabinecie się nie sprawdzi/a ze względu na „małomiasteczkowość” i tu najlepszą reklamą są nasze klientki. Z czasem jak przeniesiemy się do dużego miasta to na pewno skorzystamy z Pana porad.
    A co Pan myśli o takiej formie promocji:
    Przekazuje klientce 3 kupony zniżkowe (np.-10%) i jeżeli przyjdą 3 osoby z jej polecenia ona otrzyma od nas dodatkowy większy rabat. Wtedy te 3 osoby nie wiele mniej niż podstawowa cena, może je troszkę zachęcić i mamy 3 nowe potencjalne klientki. I tu pytanie czy ta osoba polecająca powinna być naszą stałą klientką czy nową? 🙂

    • Każdy system poleceń powinien być prosty i zrozumiały dla klienta. Warto ustalić reguły tak, aby klient od razu widział korzyść dla siebie i zrozumiał zasady. Czy osoba polecająca powinna być stałym klientem czy nie to już zależy od organizatora. Nie ma tutaj jakiś stałych zasad.

  17. Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia na temat plakatów oraz ulotek, każde działanie należy dobrze przemyśleć. Co do grupona to trzeba naprawdę uważać żeby nie wyszło nie korzystnie.

  18. dla mnie niezwykle cenny materiał, gdzieś tam częściową wiedzę posiadam, potrzebuję usystematyzowania i nowej wiedzy, czekam na szkolenie on line Tak się cieszę ze tu trafiłam. pozdrawiam

  19. W moim przypadku działają trzy metody. 1-strona www, facebook. 2-polecenia i 3-ulotki. Internet przyniósł efekty po pół roku, ale 80% klientów znajduje mnie właśnie tam. Niektórzy mieszkają blisko, a i tak trafili przez google. Prowadzę firmę od roku. Zawsze mam w torebce ulotki i zostawiam je tam, gdzie mogę.

  20. Ja równiez uważam, że to bardzo trafne spostrzeżenia choć internet to bardzo pomocna ale i bardzo dotkliwa forma reklamy. Niefortunnie używana może nas wpedzic w największe kłopoty.

  21. Bardzo dobry artykuł , ktory z pewnością pomoże nie jednej zagubionej osobie , każdy artykuł warty poświęcenia czasu na przeczytanie , trafne spostrzeżenia i przekaz
    Tylko zachęcać do lektury 😉

Dodaj komentarz