Firmy wydają ogromne pieniądze na kampanie reklamowe, które mają przyciągnąć nowych klientów. Jednak każdy marketer wie, że to najdroższy sposób generowania sprzedaży. Znacznie taniej i łatwiej jest namówić obecnego klienta do ponownego zakupu. W tym właśnie ma pomóc program lojalnościowy.

programy lojalnościowe dla firm

W zasadzie każda szanująca się firma, prędzej czy później podejmuje decyzję o wprowadzeniu programu lojalnościowego. Problem w tym, że nie każdy program lojalnościowy buduje lojalność. Większość dostępnych propozycji to w zasadzie kolejna promocja sprzedaży, która z budowaniem lojalności ma niewiele wspólnego.

Jak wybrać dobry program lojalnościowy

Jeśli chcesz skorzystać z gotowego rozwiązania sprawdź czy spełnia ono poniższe kryteria:

Możliwość rejestrowania danych klienta

Skuteczny program lojalnościowy bazuje na indywidualnym traktowaniu każdego klienta. Do tego potrzebne są informacje na temat upodobań i preferencji zakupowych. Dlatego wszelkie programy oparte na zwykłych kartach pieczątkowych, gdzie nie ma możliwości zbierania dokładnych danych z góry przekreślają wykorzystanie takiego programu w skutecznym marketingu.

Możliwość komunikacji z klientem

Drugi najważniejszy warunek to możliwość stałego kontaktu z klientem. Po to organizujemy program lojalnościowy, aby uzyskać zgodę na kontakt z klientem. Zbieranie danych pozwoli zapisać adres e-mail lub numer telefonu, ale sam system musi umożliwiać łatwą realizację mailingów czy wysyłania smsów. Jeśli wybrany przez ciebie program nie daje takiej możliwości bardzo mocno ograniczasz uzyskanie odpowiednich efektów.

Możliwość nadania indywidualnego charakteru

Jednym z najbardziej popularnych programów punktowych w Polsce jest Payback. Czy jednak jest on równie dobrym programem lojalnościowym dla firmy? Niestety nie, ponieważ ten program promuje głównie swoją markę, a twoja firma może być tam tylko jednym z wielu partnerów. Klient który lojalnie zbiera punkty jest klientem Pyback’a i bez problemu może wybierać spośród wielu firm jakie biorą udział w programie. Wybierając swój program lojalnościowy musisz mieć gwarancję możliwości nadania mu swojego charakteru. Możesz pozwolić tylko na swoje logo i swoją nazwę, a inne firmy mogą jedynie występować w roli partnerów dodatkowych i to pod warunkiem że nie świadczą tych samych usług.

Przykładowe programy lojalnościowe

Podjąłeś decyzję o wprowadzeniu programu lojalnościowego, więc teraz musisz wybrać rozwiązanie. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, które łatwo i szybko możesz wdrożyć w swojej firmie, jednak większość z nich nie spełnia kryteriów skutecznego programu lojalnościowego.

Karta na pieczątki

Prosta i tania forma programu lojalnościowego. Zwykła karta z miejscem na pieczątki. Łatwo to wprowadzić i łatwo nadać swój charakter, ale niestety program nie zbiera danych klienta i nie umożliwia stałej komunikacji.

Zlecenie własnego programu

Wydawałoby się, że jest to najlepsze rozwiązanie. Możesz wówczas dostosować program do własnych potrzeb, ale wiąże się to z bardzo dużym kosztem, nakładem pracy i czasu. Na taki pomysł mogą sobie pozwolić tylko duże firmy.

Gotowe platformy internetowe

Na rynku pojawiło się ostatnio kilka gotowych platform internetowych do prowadzenia programu lojalnościowego. Mają one wiele zalet. Między innymi pozwalają na gromadzenie danych klienta i umożliwiają komunikację. Cześć z nich wykorzystuje aplikacje mobilne na smatrfony. Niestety gotowe platformy mają też poważne wady. Przede wszystkim takie platformy są niejako zrzeszeniem różnych firm. Twój klient logując się do programu ma dostęp do innych ofert w tym być może konkurencyjnych. Platforma promuje także swoją markę i wizerunek twojej firmy traci na znaczeniu, a przecież program lojalnościowy ma wzmacniać twoją markę, a nie ją osłabiać.

Takie platformy są bardzo wygodne dla końcowych klientów. Mogą oni przebierać w ofertach z poziomu jednej aplikacji. Zaletą jest to, że dzięki temu część nowych klientów może wybrać twoją firmę, jednak w dalszym ciągu kolejnym razem mogą wybrać konkurencję. Mechanizmy nagradzania są zwykle bardzo proste, pozbawione emocji i mogą jedynie stanowić formę promocji sprzedaży, ale nie zbudują prawdziwej lojalności.

Co zatem wybrać?

Od kilku lat tworzę rozwiązanie które umożliwia małym i średnim firmom prowadzenie skutecznego marketingu lojalnościowego. Moim celem jest zbudowanie rozwiązania, które spełnia wszystkie wymagania: jest indywidualnym programem tylko dla twojej firmy, w ramach programu promujemy tylko twoja markę, program pozwala na dowolne gromadzenie danych o klientach, umożliwia stałą komunikację, jest łatwy w prowadzeniu i dostosowany do możliwości finansowych małego biznesu.

Nasz system wdrożyliśmy już w wielu firmach i działa on doskonale. W mechanice nagradzania stosujemy sprawdzone prawa psychologii co sprawia, że reakcje klientów są bardzo silne. Zobacz: Gotowy Program Lojalnościowy Dla Twojej Firmy

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


1 KOMENTARZ

Dodaj komentarz